HTML

Autótesztelő

A blogot azért hoztam létre, mert véleményem szerint szükség van egy olyan felületre, ahol megbeszélhetjük az autóvásárlással kapcsolatos kérdéseket, véleményeket. Szeretném, ha egy olyan rovat is beindulna, ahol olvasók saját autójukról irnának teszteket (népitélet szerűen), és kibeszélhetnénk azt. Várok minden autóvásárlással kapcsolatos kérdést, saját-autó teszteket, és reményeim szerint a kommentelők véleménye alapján megkönnyithetjük autóstársunk választását. Várom a leveleiteket a hasznaltteszt@gmail.com cimre!

Friss topikok

2008.09.29. 07:32 Autótesztelő

Változtatások a jogositvánnyal kapcsolatban

Egy pár poszttal ezelőtt volt szavazás arról, hogy hány éves kortól lenne jó, ha jogositványt kapnának az emberek. Merüljünk bele kicsit jobban a témába.

A szavazáson magasan első helyezést ért el a 21 éves kor, melyet magam is támogatok. A jelenlegi helyzet ugyanis egy kicsit vicces. Gondoljunk bele abba, hogy egy 17 éves fiatal mekkora felelősséget kap a nyakába azzal, hogy jogositványt szerezhet. Hatalmasat, amit lehet, hogy nem is tud felfogni, egyszerűen nem tudja, hogy milyen szinten élet-halál ura, amikor az autót vezeti. Ezzel ellentétben ugyan ez a srác, nem vehet egy doboz cigarettát, vagy egy sört magának a törvényi szabályozás értelmében. (Gyakorlatilag szinte bárhol kiszolgálják, de maradjunk annál, hogy jogilag nem tehetné).

Ez lenne az első változtatás, amit lehetőleg minél előbb bevezetnék, mert mindenkinek jobb lenne.

Aztán jó lenne még egy olyan is, hogy a sofőr az első két évben olyan próbajogsival rendelkezzen, amit tudatos szabálytalanság(gyorshajtás, stoptábla, stb.) esetén el kellene vennie a rendőrnek mérlegelés nélkül. Pár hónap eltiltás, valamint újravizsgázás után emberünk ismét próbálkozhatna a forgalomban.

 

Mi van azokkal az emberekkel, akik megszerzik a jogsit, ám nincs lehetőségük vezetni, csak mondjuk jóval később, 5 év múlva telik nekik autóra. Ezek az emberek simán beülnek 5 év után a kocsiba, és rongyolnak befele a forgalomba. Ez nem veszélyes vajon? Én ismerek egy pár ilyen embert, és szerintem nagyon durvák. Erre a javaslatom az volna, hogy legyen kötelező két évente újravizsgázni, de hogy mindez ne legyen lehúzás, legyen elég mondjuk csak a vizsgáztató óradiját megfizetni arra az egy órás vizsgára. Ha nem sikerülne esetleg, akkor emberünk kötelezve pótórák vételére. Ezzel a módszerrel kicsit kordában lehetne tartani a sofőröket.

Még egy kategória, az idős sofőrök. Borzasztó, hogy manapság a háziorvost egyátalán nem érdekli az, hogy az öreg, akit kienged a fogalomba, a szar reflexei, a lelassultsága miatt milyen katasztrófákat okozhat esetleg az úton. Ahogy öregszik az ember, egy bizonyos kor után egyre inkább romlanak a képességei. Ezt én személyesen tapasztaltam meg a saját nagyapám esetében, aki egykoron nagyon jó sofőr volt, most meg, közel 75 évesen egyszerűen életveszélyes lehetne. Hála Istennek, ő saját maga látta be, hogy nem alkalmas már a dologra, ezért falun belül még a temetőbe, meg a boltba el-elgurul, de semmi több. Az mondjuk jó, hogy ezeken a nagyon rövid távolkon még normálisan megy neki a vezetés.

Fontos még még megemliteni, hogy az autósoktatás egy szar, futószalagon működő dolog, tele korrupcióval, meg görénységgel, teljes átalakitásra és ellenőrzésre lenne szükség.

Ha ezek mind megvalósulnának, Magyarországon sokkal korrektebb közlekedés folyna szerintem. Ha ti nem igy látjátok, cáfoljatok meg bátran.

15 komment


A bejegyzés trackback címe:

https://hasznaltteszt.blog.hu/api/trackback/id/tr66686601

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

ekkerjoz 2008.09.29. 09:18:51

Azt csak a túl fiatalok gondolják, hogy az öregeknek rosszabbak a reflexeik, túrót. A hallásuk lehet rosszabb, meg a látásuk, esetleg szarakodik a vércukruk, meg a vérnyomásuk. A dokiknak kellene komplexebbnek lenniük, de persze szarnak különféle drága vizsgálatokat végezni, mikor ugyanannyi pénzt kapnak a kétperces vérnyomásmérésért, meg a betűnézegetésért is. És nemcsak az öregeknél, hanem a fiataloknál is van mondjuk allergia, cukorbaj, sőt a fűre is jobban hajlamosak, mint a taták, talán a drogozási előéletre is kellene szűrni.

Egyébként is rossz az a megközelítés, hogy "szar reflex", nehogy már karatemeccs legyen a közlekedés, ahol az marad életben, akinek jobbak a készségei.

Ha így lenne, akkor 35 év alatt senki nem okozna balesetet, ezzel szemben a legsúlyosabb dolgokat pont ők csinálják, kurva jó reflexeikkel.

A részemről azt erőltetném inkább, hogy 18 éves korig legyen KÖTELEZŐ a "B" szintű KRESZ és EÜ vizsga, de jogosítványt csak az kapjon, aki a műszaki, rutin, forgalmi vizsgákat is letudta. Aztán 17 és 21 éves kor között csak ideiglenes jogsi legyen, motorra is, autót pedig ilyennel egyedül nem szabadna vezetni, csak ha ül a vezető mellett egy minimum 21 éves ember. Motoron a vezető 21 éves kora alatt nem szabadna utast szállítani.
Buszra csak annak adnék jogsit, aki előtte legalább 5 évig folyamatosan vezetett taxit, teherautóra megint csak 5 éves közüzemi gyakorlat után engednék vizsgázni.

Az autósoktatásra nem mondanék rosszat, legalábbis itt Szolnokon korrektnek tűnik, mindkét fiam mostanában vizsgázott, ennyit rálátok a dologra.

ipari_fostalicska 2008.09.29. 09:25:17

Úgy vélem a posztíró nem a középkorúakra, hanem az öregekre gondolt. Sajnos bármennyire is odafigyelnek, valóban lassabban reagálnak a helyzetekre, vagy rosszul mérik fel azokat. Az előttem szóló elképzelései nekem kissé drasztikusnak tűnnek, bár tény, hogy egy tapasztaltabb sofőr az anyósülésen visszafogottabbá teheti a villogni vágyó tizenévest. Szerintem a megoldás inább az lehetne, hogy a jogosítvány megszerzése után fokozatosan lehessen megszerezni az erősebb -és itt most szándékosan nem írtam a nagyobb szót- autókra a megfelelő jogosítványt. Nem olyan régiben ugyanitt megjelent posztban ez a megoldás már ki lett vesézve. Egyrészt pár évvel később kellene jogosítványhoz juttatni a fiatalokat, másrészt gyengébb autókkal. Egy Octavia-val is meg lehet jelenni elegánsan akkor is, ha csak 1.4-es motor hajtja.

Autótesztelő · http://hasznaltteszt.blog.hu/ 2008.09.29. 09:30:25

ekkerjoz:

valóban inkább a 70+ korosztályra gondoltam.

Egy dologgal nem értek egyet abból, amit leirtál:

Miért csak taxizás után kaphatna buszos jogsit valaki? Hogy függ ez össze?

ekkerjoz 2008.09.29. 09:37:25

Az öregnek nem a reflexeik, hanem az érzékszerveik lehetnek rosszabbak, ne keverjük össze.

A fokozatos jogsinak nincs sok értelme, motornál sem, mert egy erősebb gépet sokkal jobb menetbiztonsági eszközökkel szerelnek, mint egy gyengébb járművet.

A fokozatos rutinszerzésnek volna értelme, minél többet közlekedni, de minél tapasztaltabb kísérővel.

Abban sem vagyok biztos, hogy ha valaki 35 évesen szerez jogsit, kisebb veszélyt jelent a többiekre, mint egy 17 éves, de talán már nem hajtja a vére, annyira.

csabus 2008.09.29. 09:39:42

17 évesen szereztem meg a jogosítványomat, nem kaptam apucitól bmw-t, akkor még a családi autót (Skoda Favorit) nyúztam előszeretettel. Nem voltam az a "jaszkarizós hülyegyerek", soha nem is éreztem erre vágyat, pláne egy skodával nem.

ekkerjoz-zal abban egyetértek, hogy 21 éves korig tényleg üljön a friss jogsis mellett egy 21 év feletti jogsival rendelkező felnőtt is. Felhoznám az olasz példát, ahol 2009 januárjától nem vezethet friss jogsis 80 lóerősnél erősebb autót.

Az idősebb korosztály engem azzal szokott felingerelni a városi forgalomban, hogy olyanok mint a tanulóvezetők: bizonytalanok, váratlan manővereket csinálnak és ami a legjobban felidegesít: 30km/órával közlekednek olyan szakaszokon ahol esélytelen megelőzni őket(ebben ugyanolyanok mint a rendőrök).

ekkerjoz 2008.09.29. 09:42:02

Egy taxis van legtöbbet a forgalomban, ha valakire rá lehet fogni, hogy van rutinja, akkor egy 5 éve taxizóra azért fogjuk rá.
Jelenleg nincs a buszvezetésnek előfeltétele, csak a 20 és féléves életkor, plusz C jogsi. Ez nem sok.

laposmacska 2008.09.29. 10:35:08

Én kb 6 évet hagytam ki, és felkerestem egy oktatót. Gyakoroltunk. Mikor már el akart zavarni, mondtam neki, hogy keressünk szopatós helyzeteket, de mondta, hogy eddig is oda jártunk, nyugodtan mehetek a kocsiért. Szerintem nem volt ciki újra tanuló autóban ülni.

Autótesztelő · http://hasznaltteszt.blog.hu/ 2008.09.29. 10:46:40

laposmacska:

hát igen, jó lenne, ha minél többen gondolkodnának igy, és nem éreznék cikinek az ismétlőórákat.

ipari_fostalicska 2008.09.29. 10:59:03

laposmacska: gratulálok az önkritikádért, ami esetedben inkább a józan észt jelenti, és a feleős gondolkodásodhoz.

ekkerjoz: "A fokozatos jogsinak nincs sok értelme, motornál sem, mert egy erősebb gépet sokkal jobb menetbiztonsági eszközökkel szerelnek, mint egy gyengébb járművet". A véleményedet tiszteletben tartom, mégis vitáznék vele. A jobb menetbiztonsági eszközök megléte sok esetben méginkább felelőtlenné tehet egy rutintalan vezetőt. Oké, ABS-sel könnyebben megáll, ESP-vel nehezebben dobja be az autót az árokba, stb. Az nekem sem volt probléma, hogy a friss jogsimmal a tanulóautó Swfit-ből átültem a két literes HDi-be. Inkább az a baj, hogy jogsi megvan, erős autót apa megvette, miénk a világ. Azért bármely átlagembernek is megfizethető autómárka alapmodellje jobban megtanít a tiszteletre, mint ha friss papírral kapsz 170, vagy még több lóerőt a feneked alá.

ekkerjoz 2008.09.29. 11:21:54

Nagyon rossz érvelés.
Semmi köze nincs a felelősségtudatnak a járműhöz.
Ha abból indulunk ki, hogy a 17-18 éves embernek nincsen felelősségérzete, akkor teljesen mindegy, milyen kaliberű jármű van alatta, ilyen logika mentén arra következtetünk, hogy úgyis összetöri magát. Akkor pedig inkább legyen alatta olyan gép, amivel esélye van menekülni, esélye van túlélni.
60 km/h ütközés egy 80 LE alatti és feletti autóban is halálos, légzsák, övfeszítő, merev váz nélkül.
Nagyobb autóban a passzív és aktív biztonság egyenesen arányos a teljesítménnyel.

Egy kisebb teljesítményű géppel sem lehet több rutint szerezni, mint egy nagyvassal, ha egyedül vagánykodik a sofőr.

Amit én javasoltam, annak nincs köze a teljesítményhez, a fokozatos rutinszerzéshez van köze, amiben közreműködik egy tapasztalt sofőr, de akár a biztosítók is kikényszeríthetik a felelős vezetést.

A köbcentik helyett inkább a forgalmi tudásra kellene korlátozást vezetni.

ipari_fostalicska 2008.09.29. 12:59:47

ekkerjoz: legyen Neked...értem az érvelésed, mitöbb, igazat is adok ebben. Ellenben látom, hogy nincs értelme vitázni.

ekkerjoz 2008.09.29. 13:29:41

Valóban, a sztereotípiák, pl. öregember=rosszreflex, vagy kezdősofőr+nagyautó=halál, ezeken tényleg nincs értelme vitatkozni.

A közlekedés veszélyes üzem.

Ez a jogi helyzet.

Mopeddel is veszélyes, és 12 kerekű kamionnal is veszélyes.

70 évesen sem kisebb a veszély az úton, mint 17 évesen.

Ez van.

ipari_fostalicska 2008.09.29. 14:47:32

ezzel meg oszt totál egyetértök :-)

Hurrá Torpedó · http://www.youtube.com/watch?v=br-D7UneS0E 2008.09.30. 12:21:01

én 17 évesen szerezem jogsit. aztán utána egy '76-os 1200-esben vezettem sokat (mondjuk jogsi előtt is, de csak földutakon).

nincs olyan autó amit ne tudnék elvezetni. ha mindent úgy vezetek mint a zsigát akkor nem lehet baj.

amikor átültem az első szervós kocsiba amit vezettem, nem kellett szenvedni a kormánnyal, meg kellett 2-3 vékezés, mire megszoktam hogy ne izomból fékezzek :D

AnalfaBela 2008.10.07. 15:59:11

Ugyan már dobálóztok itt az évszámokkal teljesen feleslegesen. Itt csak az számít, hogy a forgalomban résztvevő embernek mennyire van felelősség érzete és mennyire tanították meg a szülei rá. Ha ugyanúgy nincs felelősség érzete a nyugdíjas korúaknak a mazsoláknak és köcsögösködőknek az utakon akkor a 17 éves honnan a fenéből tanulná el a helyes viselkedésformát a közlekedésben? És ezt nem lehet életkorhoz kötni. Én 18 éves vagyok 1év+néhány hónapos a jogsim, de mégis úgy érzem, hogy sokkalta de kevésbé vagyok veszélyes mint egy tarkopasz ódis Akinek az egója fordítottan arányos a az értelmi képességeire. Én sohasem vezetek ittasan/drogosan még csak másnaposan se, bekötöm magam és beköttetem az utasaimat is, ha valaki nem tolakszik a forgalomban azt beengedem, ahogy a gyalogost is átengedem a zebrán ha tehetem viszont igen is szeretem nyomni neki ha van rá lehetőségem és nem veszélyeztetek senkit vele. Most akkor el kéne venni a jardnak a jogsimat mert én esetleg 110-el megyek egy olyan országúton ahol senki nincs, vagy esetleg egy olyan kereszteződésben ahol teljesen indokolatlanul van stop tábla nem állok meg? Ezt te sem gondolhatod komolyan. Ezekkel a felesleges teljesítmény korlátozásokkal meg teljesen felesleges vacakolni már be van vezetve és úgy hívják hogy biztosító. Mióta az eszemet tudom szeretnék saját autót, de az én adataimra 2X annyi a biztosítás mint apáméra és még csak lehetőség sincs csökkenteni a tételeket valamilyen vezetésteknika tanfolyammal ahol pl be tudnám bizonyítani, hogy tudok felelősen közlekedni. Hidd el ez elég sarc a fiatal korosztálynak. Akinek meg már az apja is bűnöző volt annak teljesen mind1 milyen rendeleteket hoznak ebben az országban, úgyis azt tesz amit ő akar.

Na üdv!
süti beállítások módosítása