Egy pár poszttal ezelőtt volt szavazás arról, hogy hány éves kortól lenne jó, ha jogositványt kapnának az emberek. Merüljünk bele kicsit jobban a témába.
A szavazáson magasan első helyezést ért el a 21 éves kor, melyet magam is támogatok. A jelenlegi helyzet ugyanis egy kicsit vicces. Gondoljunk bele abba, hogy egy 17 éves fiatal mekkora felelősséget kap a nyakába azzal, hogy jogositványt szerezhet. Hatalmasat, amit lehet, hogy nem is tud felfogni, egyszerűen nem tudja, hogy milyen szinten élet-halál ura, amikor az autót vezeti. Ezzel ellentétben ugyan ez a srác, nem vehet egy doboz cigarettát, vagy egy sört magának a törvényi szabályozás értelmében. (Gyakorlatilag szinte bárhol kiszolgálják, de maradjunk annál, hogy jogilag nem tehetné).
Ez lenne az első változtatás, amit lehetőleg minél előbb bevezetnék, mert mindenkinek jobb lenne.
Aztán jó lenne még egy olyan is, hogy a sofőr az első két évben olyan próbajogsival rendelkezzen, amit tudatos szabálytalanság(gyorshajtás, stoptábla, stb.) esetén el kellene vennie a rendőrnek mérlegelés nélkül. Pár hónap eltiltás, valamint újravizsgázás után emberünk ismét próbálkozhatna a forgalomban.
Mi van azokkal az emberekkel, akik megszerzik a jogsit, ám nincs lehetőségük vezetni, csak mondjuk jóval később, 5 év múlva telik nekik autóra. Ezek az emberek simán beülnek 5 év után a kocsiba, és rongyolnak befele a forgalomba. Ez nem veszélyes vajon? Én ismerek egy pár ilyen embert, és szerintem nagyon durvák. Erre a javaslatom az volna, hogy legyen kötelező két évente újravizsgázni, de hogy mindez ne legyen lehúzás, legyen elég mondjuk csak a vizsgáztató óradiját megfizetni arra az egy órás vizsgára. Ha nem sikerülne esetleg, akkor emberünk kötelezve pótórák vételére. Ezzel a módszerrel kicsit kordában lehetne tartani a sofőröket.
Még egy kategória, az idős sofőrök. Borzasztó, hogy manapság a háziorvost egyátalán nem érdekli az, hogy az öreg, akit kienged a fogalomba, a szar reflexei, a lelassultsága miatt milyen katasztrófákat okozhat esetleg az úton. Ahogy öregszik az ember, egy bizonyos kor után egyre inkább romlanak a képességei. Ezt én személyesen tapasztaltam meg a saját nagyapám esetében, aki egykoron nagyon jó sofőr volt, most meg, közel 75 évesen egyszerűen életveszélyes lehetne. Hála Istennek, ő saját maga látta be, hogy nem alkalmas már a dologra, ezért falun belül még a temetőbe, meg a boltba el-elgurul, de semmi több. Az mondjuk jó, hogy ezeken a nagyon rövid távolkon még normálisan megy neki a vezetés.
Fontos még még megemliteni, hogy az autósoktatás egy szar, futószalagon működő dolog, tele korrupcióval, meg görénységgel, teljes átalakitásra és ellenőrzésre lenne szükség.
Ha ezek mind megvalósulnának, Magyarországon sokkal korrektebb közlekedés folyna szerintem. Ha ti nem igy látjátok, cáfoljatok meg bátran.
Ajánlott bejegyzések:
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
ekkerjoz 2008.09.29. 09:18:51
Egyébként is rossz az a megközelítés, hogy "szar reflex", nehogy már karatemeccs legyen a közlekedés, ahol az marad életben, akinek jobbak a készségei.
Ha így lenne, akkor 35 év alatt senki nem okozna balesetet, ezzel szemben a legsúlyosabb dolgokat pont ők csinálják, kurva jó reflexeikkel.
A részemről azt erőltetném inkább, hogy 18 éves korig legyen KÖTELEZŐ a "B" szintű KRESZ és EÜ vizsga, de jogosítványt csak az kapjon, aki a műszaki, rutin, forgalmi vizsgákat is letudta. Aztán 17 és 21 éves kor között csak ideiglenes jogsi legyen, motorra is, autót pedig ilyennel egyedül nem szabadna vezetni, csak ha ül a vezető mellett egy minimum 21 éves ember. Motoron a vezető 21 éves kora alatt nem szabadna utast szállítani.
Buszra csak annak adnék jogsit, aki előtte legalább 5 évig folyamatosan vezetett taxit, teherautóra megint csak 5 éves közüzemi gyakorlat után engednék vizsgázni.
Az autósoktatásra nem mondanék rosszat, legalábbis itt Szolnokon korrektnek tűnik, mindkét fiam mostanában vizsgázott, ennyit rálátok a dologra.
ipari_fostalicska 2008.09.29. 09:25:17
Autótesztelő · http://hasznaltteszt.blog.hu/ 2008.09.29. 09:30:25
valóban inkább a 70+ korosztályra gondoltam.
Egy dologgal nem értek egyet abból, amit leirtál:
Miért csak taxizás után kaphatna buszos jogsit valaki? Hogy függ ez össze?
ekkerjoz 2008.09.29. 09:37:25
A fokozatos jogsinak nincs sok értelme, motornál sem, mert egy erősebb gépet sokkal jobb menetbiztonsági eszközökkel szerelnek, mint egy gyengébb járművet.
A fokozatos rutinszerzésnek volna értelme, minél többet közlekedni, de minél tapasztaltabb kísérővel.
Abban sem vagyok biztos, hogy ha valaki 35 évesen szerez jogsit, kisebb veszélyt jelent a többiekre, mint egy 17 éves, de talán már nem hajtja a vére, annyira.
csabus 2008.09.29. 09:39:42
ekkerjoz-zal abban egyetértek, hogy 21 éves korig tényleg üljön a friss jogsis mellett egy 21 év feletti jogsival rendelkező felnőtt is. Felhoznám az olasz példát, ahol 2009 januárjától nem vezethet friss jogsis 80 lóerősnél erősebb autót.
Az idősebb korosztály engem azzal szokott felingerelni a városi forgalomban, hogy olyanok mint a tanulóvezetők: bizonytalanok, váratlan manővereket csinálnak és ami a legjobban felidegesít: 30km/órával közlekednek olyan szakaszokon ahol esélytelen megelőzni őket(ebben ugyanolyanok mint a rendőrök).
ekkerjoz 2008.09.29. 09:42:02
Jelenleg nincs a buszvezetésnek előfeltétele, csak a 20 és féléves életkor, plusz C jogsi. Ez nem sok.
laposmacska 2008.09.29. 10:35:08
Autótesztelő · http://hasznaltteszt.blog.hu/ 2008.09.29. 10:46:40
hát igen, jó lenne, ha minél többen gondolkodnának igy, és nem éreznék cikinek az ismétlőórákat.
ipari_fostalicska 2008.09.29. 10:59:03
ekkerjoz: "A fokozatos jogsinak nincs sok értelme, motornál sem, mert egy erősebb gépet sokkal jobb menetbiztonsági eszközökkel szerelnek, mint egy gyengébb járművet". A véleményedet tiszteletben tartom, mégis vitáznék vele. A jobb menetbiztonsági eszközök megléte sok esetben méginkább felelőtlenné tehet egy rutintalan vezetőt. Oké, ABS-sel könnyebben megáll, ESP-vel nehezebben dobja be az autót az árokba, stb. Az nekem sem volt probléma, hogy a friss jogsimmal a tanulóautó Swfit-ből átültem a két literes HDi-be. Inkább az a baj, hogy jogsi megvan, erős autót apa megvette, miénk a világ. Azért bármely átlagembernek is megfizethető autómárka alapmodellje jobban megtanít a tiszteletre, mint ha friss papírral kapsz 170, vagy még több lóerőt a feneked alá.
ekkerjoz 2008.09.29. 11:21:54
Semmi köze nincs a felelősségtudatnak a járműhöz.
Ha abból indulunk ki, hogy a 17-18 éves embernek nincsen felelősségérzete, akkor teljesen mindegy, milyen kaliberű jármű van alatta, ilyen logika mentén arra következtetünk, hogy úgyis összetöri magát. Akkor pedig inkább legyen alatta olyan gép, amivel esélye van menekülni, esélye van túlélni.
60 km/h ütközés egy 80 LE alatti és feletti autóban is halálos, légzsák, övfeszítő, merev váz nélkül.
Nagyobb autóban a passzív és aktív biztonság egyenesen arányos a teljesítménnyel.
Egy kisebb teljesítményű géppel sem lehet több rutint szerezni, mint egy nagyvassal, ha egyedül vagánykodik a sofőr.
Amit én javasoltam, annak nincs köze a teljesítményhez, a fokozatos rutinszerzéshez van köze, amiben közreműködik egy tapasztalt sofőr, de akár a biztosítók is kikényszeríthetik a felelős vezetést.
A köbcentik helyett inkább a forgalmi tudásra kellene korlátozást vezetni.
ipari_fostalicska 2008.09.29. 12:59:47
ekkerjoz 2008.09.29. 13:29:41
A közlekedés veszélyes üzem.
Ez a jogi helyzet.
Mopeddel is veszélyes, és 12 kerekű kamionnal is veszélyes.
70 évesen sem kisebb a veszély az úton, mint 17 évesen.
Ez van.
ipari_fostalicska 2008.09.29. 14:47:32
Hurrá Torpedó · http://www.youtube.com/watch?v=br-D7UneS0E 2008.09.30. 12:21:01
nincs olyan autó amit ne tudnék elvezetni. ha mindent úgy vezetek mint a zsigát akkor nem lehet baj.
amikor átültem az első szervós kocsiba amit vezettem, nem kellett szenvedni a kormánnyal, meg kellett 2-3 vékezés, mire megszoktam hogy ne izomból fékezzek :D
AnalfaBela 2008.10.07. 15:59:11
Na üdv!